DSM zal op 23 september, als het concern de nieuwe ‘Vision 2015’ presenteert, de blik richten op groei, autonoom en door middel van overnames. DSM heeft 2 tot 2,5 miljard euro in de oorlogskas en volgens analist Mark van der Geest van ABN Amro ligt een aantal kleinere overnames in het verschiet. Het zou wel ,,heel toevallig” zijn als DSM ze ook tijdens de strategiedagen zou aankondigen. Het bedrijf moet wel snel handelen, anders bestaat de kans dat het zelf een overnameprooi wordt, denkt Van der Geest. Onder meer BASF en het Belgische Solvay zouden belangstelling kunnen hebben.
Het concern heeft de transformatie van een klassiek chemiebedrijf naar een Life Science en Material Science-onderneming vrijwel voltooid en zal nu volgens Jan Hein de Vroe van ING duidelijk moeten maken welke richting het op wil. ,,Wordt het Material Sciences of Life Sciences? Of misschien juist een convergentie van die twee, zoals biotechnologie of bioplastic?”
Concrete doelstellingen
Wat betreft concrete doelstellingen verwacht Van der Geest dat de ebitda-marge voor de divisie Nutrition zal worden verhoogd van 18 naar 20 procent. Voor de andere onderdelen blijven de marges volgens de analist waarschijnlijk onveranderd.
Daarnaast ziet Van der Geest een flinke verhoging van de omzetdoelstelling in China. DSM zette vijf jaar terug al in op een omzet van 1 miljard dollar in het explosief groeiende land. Vorig jaar bedroeg de omzet al 1,2 miljard, op een totaal van ruim 7,7 miljard. ,,Ik denk aan een verdubbeling van de omzetdoelstelling”, aldus de analist.
AkzoNobel
Ook AkzoNobel zal de focus op China verstevigen. Topman Hans Wijers zei al in juli van dit jaar te streven naar een verdubbeling van de omzet in China tot 3 miljard dollar voor 2015. De opkomende markten worden steeds belangrijker voor AkzoNobel, omdat de vooruitzichten in de ontwikkelde markten steeds minder rooskleurig worden, zegt De Vroe.
,,De markten in de Verenigde Staten en Groot-Brittannië worden steeds negatiever. De eindmarkten herstellen zich maar matig en bovendien zijn veel van hun ingrediënten downstream-producten. Dat betekent dat de prijs nu pas omhoog gaat.''
Nieuwe doelstelling
AkzoNobel zal mogelijk een nieuwe doelstelling stellen voor een ebitda-marge van 17 procent, denkt Van de Geest. Een van de weinige eerdere targets was voor een ebitda-marge van 14 procent in 2011. Die is eerder dit jaar al gehaald. Daarnaast zou het bedrijf zich kunnen uitspreken over een omzetdoelstelling in alle opkomende landen. ,,Misschien een doelstelling van 50 procent omzet uit de opkomende landen'', denkt de analist van ABN Amro.
Over de aanwezigheid van AkzoNobel in de VS bestaan twijfels. 's Werelds grootste verfspecialist kwam onlangs overeen de voornaamste verfleverancier van detailhandelketen Wal-Mart te worden. ,,Een teken van: wij gaan hier niet weg'', denkt De Vroe.
Een opstapje
Van der Geest ziet het juist als een opstapje naar een mogelijke verkoop van of een joint venture voor de decoratieve verven in de VS. Het ziet er voor AkzoNobel volgens hem niet in om ooit marktleider te worden in de VS. Het is een nauwelijks groeiende markt waar het lastig is voldoende schaal te krijgen. ,,De Wal-Mart deal draagt bij aan verbetering van de marges. Dat maakt een verkoop of het sluiten van een joint venture makkelijker.''
AkzoNobel geeft op 28 september meer duidelijkheid over de nieuwe strategie.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl